STAGEWEEK 6

3 juni 2018

Hola!

Inmiddels alweer over de heflt van stage en zit ik hier nu precies 8 weken. Afgelopen week heb ik stage gelopen op de Urgençias (Spoedeisende hulp).

De eerste 2 dagen had ik het niet echt naar mijn zin op deze afdeling. Dit kwam voornamelijk door het personeel dat er was. Ze betrokken mij niet bij de werkzaamheden en had het gevoel dat ze helemaal geen zin in een stagiair hadden. Dit heb ik aangegeven bij mijn praktijkbegeleider en ze zij dat daar de minst vriendelijke mensen werken.

Gelukkig waren woensdag en donderdag wel leuk! Toen was er personeel die me graag iets wilde uitleggen en me goed betrokken bij alle werkzaamheden die verricht moesten worden. Met alles wat ik deed waren ze erg positief en wilden me een goed gevoel geven.

Veel mensen vragen aan mij van hoe ziet je dag er dan uit, wat moet je allemaal doen? Ik zal het een beetje proberen uit te leggen hoe het ongeveer gaat op deze afdeling. Toch blijft dit de Spoedeisende hulp, dus er zit geen vast ritme in.

Vanaf 8 uur komen mensen op afspraak binnen, zij moeten binnenkort een operatie of onderzoek ondergaan, waardoor wij alles controleren of het door kan gaan. Zo beginnen we met het meten van de bloeddruk, saturatie en hartslag. Vervolgens wordt er een hartfilmpje (ECG) gemaakt en daarna wordt er bloed afgenomen voor onderzoek.

Wanneer deze patiënten zijn geweest, komen er gedurende de dag mensen langs. Aan de hand van de klachten bepaald de verpleegkundige welk nummer ze krijgen. Nummer 3 betekent moet bij ons in een box blijven ter observatie en zal de dokter komen en nummer 4 moet wachten in de wachtkamer totdat zij opnieuw binnengeroepen. Nummer 1 en 2 zie je zelden hier, omdat zij vaak naar een ander ziekenhuis gaan, waar meer hulp gegeven kan worden.

Daarnaast komen er regelmatig ambulances binnen met patiënten, hierbij wordt gelijk alle apparatuur aangesloten en is er ook meteen een dokter bij. De dokter geeft meteen aan wat je moet doen en wat er later gedaan moet worden.

Wat ik deze dagen voornamelijk heb gedaan is: meten vitale functies, maken van hartfilmpjes, infuus inbrengen, bloed afnemen, medicatie toedienen, hechtingen verwijderen, katheteriseren, intramusculair injecteren, gipsen en vertalen.

Het leuke wat ik aan deze afdeling vond dat hier veel toeristen komen. Zo kwam er 2 keer een ambulance binnen met een Nederlander en in beide gevallen konden zij vrijwel geen Engels en al helemaal geen Spaans. De doktoren waren erg blij dat ik er was en dat ik kon helpen een goed beeld te schetsen van de situatie.

Daarnaast vonden de patiënten zelf en hun familie het erg fijn dat ik Nederlands was, aangezien er heel weinig wordt gecommuniceerd op deze afdeling naar de familie/patiënt toe.

Ondanks een minder leuke start van deze week, toch een hele leuke week gehad waar ik veel heb geleerd! Ik zou graag willen weten hoe deze afdeling werkt in Nederland, want dit is toch ook een afdeling waar mijn interesse ligt.

Aankomende week hoef ik alleen maandag en dinsdag te werken, ook op nog op de Spoedeisende hulp. Vanaf woensdag heb ik een weekje vakantie en dan komen mn moeder, broers en later deze week Esmee en Chriete! Hier heb ik ongelofelijk veel zin in!!

Adiós!