QUIRÓFANO

1 juli 2018

Tweede week op de operatiekamer zit er ook alweer op en dat betekent dat ik nog maar één weekje hoef en deze prachtige ervaring er alweer op zit.

Deze week was een relatief "saaie" week vond ik. Zo waren er niet heel veel operaties gepland, waardoor je dus grote delen van je dienst zat te wachten.

Wat deze week te zien was, waren operaties aan de knie, borstvergroting, borstlift, borstreconstructie, borstverkleining, curettage, spataderen, verwijderen van pinnen/plaatjes uit botten, neuscorrecties, nierstenen en wonden.

Het jammere aan deze afdeling is dat de mensen die er werken je graag dingen willen leren, maar niet goed weten wat en hoe. Hierbij komt de taal ook weer kijken. Daarnaast zijn de artsen ook niet echt van het uitleggen etc. waardoor ik met vaak met veel vragen blijf zitten. Collega's proberen dit zo goed mogelijk uit te leggen, maar er is vaak sprake van miscommunicatie en het niet begrijpen van elkaar.

Vrijdag was mijn laatste dag op de afdeling. Aangezien er geen operaties 's ochends gepland stonden, ben ik 's smiddags/'s avonds gaan werken. Ik merkte dat het een hele andere sfeer was. Dit komt voornamelijk omdat je meteen in al het werk valt. In de ochtend bouwen de operaties zich op en als je 's middags aankomt, val je regelmatig tijdens operaties in.

Toen de operatie van een jongen (17), waarvan de pees in zijn rechterhand bij zijn pink volledig gescheurd was door glas, vroeg de arts of ik wilde helpen met zijn operatie. Allereerst stond ik met verbazing te kijken, want dit was de eerste keer dat een arts tegen mij praatte en ook nog om mijn hulp vroeg.

Natuurlijk was mijn antwoord hierop JA. Allereerst dus handen met speciale scrub gewassen en toen het steriele schort en de steriele handschoenen aan. Tijdens de operatie moest ik helpen met het openhouden van de wond, hechtingen afknippen en de hand in de goede positie te houden.

Nu zat ik er met mijn neus bovenop en heb nu alles heel goed kunnen zien. Zo probeerde de arts ook het een en ander op zijn beste Engels uit te leggen, wat niet altijd begrijpbaar was, maar ik heb hierdoor een ontzettende leuke dag gehad.

Daarnaast mochten ik ook de wond hechten. Eerst had de arts er een aantal voor gedaan en mocht ik het vervolgens doen. Het was behoorlijk onwennig, maar het ging steeds beter.

De operatiekamer is echt super interessant om te kijken, alleen heb ik qua verpleegkundig deel niet veel kunnen leren. Ondanks dat toch twee leuke weken gehad!

Op naar de allerlaatste week! Morgen komt Albertina naar mijn stage om een soort "eindgesprek" te hebben. Zo gaan we ook te horen krijgen of ik het goed genoeg deed en/of er dus meerdere leerlingen hier naartoe mogen komen.

Welke afdeling het deze week wordt heb ik nog geen idee van. Ik hoop dat ik zelf mag kiezen en als dat mag, zou ik graag nog twee dagen op de intensive care en twee dagen op de spoedeisende hulp willen werken. Dit waren tot nu toe echt mijn favorieten en waar ik ook zeker de meeste leerwinst uit heb gehaald!

Volgende week mijn laatste blog en dan beginnen mijn drie weken vakantie hier op het mooie eiland, waar ik voorlopig echt nog geen afscheid van wil nemen.

Adiós

1. Jacqueline Weijtens:
    3 juli 2018
    Bedankt voor jouw leuke verhalen. Fijne vakantie!