SEPTIMO SEMANA

17 juni 2018

Holà!

Afgelopen week heb ik maar twee dagen hoeven werken, dit was op afdeling oncologie. Ik was hier op woensdag en donderdag.

Deze twee dagen waren veel rustiger dan afgelopen vier weken, waar ik werkte op de intensive care en spoedeisende hulp. Op deze afdeling is een arts en een verpleegkundige aanwezig.

Op woensdag kwamen er patiënten die behandeld werden voor lever- en darmkanker en leukemie Deze dag waren er vier patiënten voor een chemokuur en twee patiënten die hun port-a-kath lieten verzorgen. De behandelingen verschilde per persoon, de ene patiënt kreeg een kuur van 1,5 uur de ander moest 4 uur.

Donderdag kwamen er patiënten die borstkanker hebben. Deze dag waren er vier vrouwen voor een chemokuur. Deze dag mocht ik helpen met medicatie/chemo aansluiten en het inbrengen/verwijderen van de port-a-cath.

Ik heb deze twee dagen niet heel veel kunnen doen en zien. Twee dagen waren lang genoeg om beetje een beeld te krijgen hoe de oncologie hier werkt. Het mooie is aan deze afdeling is dat je echt een band opbouwt met de patiënten hier. Zo zijn de vrouwen met borstkanker hier iedere week voor een behandeling en is er ook vrijwel altijd dezelfde verpleegkundige die dag.

Wat me opviel is dat het personeel en de patiënten allemaal ontzettend positief zijn. Deze ziekte is waar veel mensen mee in aanraking komen of hebben en toch zie je dat mensen positief blijven. Dat vind ik echt heel mooi om te zien!

De rest van de dagen heb ik heerlijk kunnen genieten van het weer aangezien het hier bloedheet aan het worden is. Vrijdags zijn we heerlijk wezen varen en zaterdag en zondag heb ik op het strand en aan het zwembad gelegen.

Aankomende twee weken ben ik voornamelijk te vinden op de operatiekamer. Ik ben erg benieuwd. Nog maar drie weken en dan zit stage er alweer op.

Buenas noches!

1. Jacqueline Weijtens:
    18 juni 2018
    Lekker dat zonnetje
    Succes op de operatie kamer!