ACHTSTE WEEK

26 juni 2018

Hoi hoi,

Week 8 is ook alweer een tijdje voorbij en we zijn inmiddels weer aan de één na laatste week stage begonnen.

Afgelopen week was het weer tijd voor een andere afdeling; de operatiekamer. Het deel waar ik stageloop bestaat uit vijf boxen waar wordt geopereerd. Daaraan vast zit nog een zaaltje waar de "uitslaapkamer" is en waar de voorbereidingen worden getroffen voordat iemand geopereerd wordt, zoals infuus inbrengen en medicatie toedienen.

Op deze afdeling spreken de meesten best goed Engels en komen we er qua communicatie goed uit. Helaas mag ik niet veel doen op deze afdeling.. Zo mag ik geen infuus inbrengen van de anesthesist, omdat hij wilt dat dat alleen door gediplomeerde verpleegkundige gedaan wordt, helaas ...

Toch is er ontzettend veel te zien! Ik mag zelf bepalen welke operaties ik interessant vindt en bij wil zijn. Daarnaast loop ik ook regelmatig met verschillende verpleegkundigen mee om te kijken welke taken ze hebben.

Zo ben je bijvoorbeeld degene die bij jouw aangewezen patiënten de vitale functies controleert, zoals bloeddruk, saturatie, pols en vaak ook beademingsapparatuur. Daarnaast heb je ook verpleegkundige die "scrub nurses" zijn. Zij zijn bij de volledige operatie aanwezig en houden zich bezig met het aangeven van steriele materialen. Of je werkt op de uitslaapkamer, waar je de patiënten blijft controleren.

De volgende operaties heb ik gezien:

Kijkoperaties van de knie, borstvergrotingen/borstlift, vervangen van gebroken implantaten, schaamlipcorrecties, breuken van scheenbeen/kuitbeen, elleboogoperaties, wonden, keelamandelen en hernia

De week ging snel voorbij. Vrijdags kwamen mijn jongere broertje en nichtje op bezoek en heb ik heerlijk genoten van het weer en van het prachtige eiland. Iedere keer blijf ik me verbazen over de mooie plekjes die je hier kan vinden.

Aankomende week sta ik nog steeds op de operatiekamer en na deze week is het nog maar één weekje, waar mijn eindgesprek zal plaatsvinden!

Wat gaat het toch snel ...